Sofia i Mateo: els noms que més s'han posat als nadons al 2024

És la primera vegada des que es tenen registres que Sofia encapçala la llista dels noms més populars per als nadons

Publicat el 19 de juliol de 2025 a les 19:36
Actualitzat el 19 de juliol de 2025 a les 19:49

L'any passat vas tenir un bebè i li vas posar Sofia o Mateo? Doncs, en cas que sí, 59 mares i pares més del Vallès Occidental van tenir la mateixa idea. Aquests dos han estat, segons la llista publicada per l'Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat), els noms més populars a la comarca de la qual en forma part Terrassa, i han empatat amb 59 nouvinguts anomenats així. En el cas de les nenes, els següents noms al rànquing han estat Lucía (57), Júlia (55) i Mia (49), mentre que en el de noms masculins han destacat Marc (54), Àlex i Enzo (52).

Mateo ha més que doblat el nombre de nunats inscrits amb aquest nom i ha passat d'ocupar la posició 36 de la llista del 2023 a ser el primer enguany. Sofia estava una mica més amunt, al lloc 28, però també ha fet una remuntada meritòria aquest any. De fet, Sofia ha estat per primera vegada el nom de nena més posat a Catalunya.

Els noms guanyadors de l'any passat en nois i noies, Leo (72) i Lucía i Martina (48), ocupen els llocs 10, 3 i 16 respectivament al rànquing. Altres noms destacats l'any passat, com Jan, Pol o Arnau també han patit davallades en el 2024 mentre que Enzo, Aran i Maria han recuperat algunes places.

Es torna a observar enguany una atomització dels noms que es posen als nous membres de les famílies: la llista del Vallès Occidental, que compren tots els noms que s'hagin repetit a la comarca un mínim de 4 vegades en tot l'any, té 307 entrades. Això es pot explicar per la introducció els darrers anys de molts noms provinents d'altres nacionalitats i cultures, alguns dels quals acaben estant entre els més escollits. Aquest és el cas d'Enzo, Hugo, Liam o Chloe.

En algunes ocasions, això acaba per desplaçar noms més propis de Catalunya a posicions llunyanes del top, com és el cas de Sergi, Pere, Queralt, Dídac o Joana.

Si ens fixem en algunes dades curioses, trobem que, si bé Mateo és el nom de nen més posat a tota la comarca amb 59 nadons, la seva acepció catalana, Mateu, només ha estat escollida per a 4 petits, el límit per entrar a la llista de l'Idescat. També sobta que el nom masculí més posat a tota Catalunya, Martí, només arriba a la posició 20 de la llista del Vallès Occidental.

A Catalunya, Sofia i Martí

En l'abast de tota Catalunya, sofia i Martí encapçalen les seves respectives llistes amb 432 i 352 nadons amb aquests noms. Els segueixen Júlia (396), Martina (349) i Ona (321) en el cas dels noms femenins i Biel (346), Marc (344) i Leo (343) en el dels noms masculins.

L'any 2023 el primer nom de noies va ser Martina (405), seguit de Júlia (390) i Mia (339), i el primer de nois va serJan (393) acompanyat de Biel (387) i Pol (376).