Més locals adaptats i una major sensibilitat comercial

Publicat el 02 d’agost de 2019 a les 18:55
Els col·lectius es queixen que encara hi ha molts comerços "que no aposten per la igualtat". El novembre de 2013 es va aprovar la Llei General dels drets de les persones amb discapacitat i de la seva inclusió, que per primer cop incorpora la seva protecció en tots els àmbits, des de la igualtat d'oportunitats fins a l'atenció sanitària, l'educació i el treball.
Aquesta norma donava de termini fins desembre de 2017 per adaptar els edificis, però les entitats asseguren que hi ha molts establiments amb barreres. Prou Barreres demana a l'Ajuntament que sigui proactiu i faci requeriments als locals que no compleixin la llei i els adverteixi que poden ser sancionats. "Entre tots, i l'Administració la primera, hem de fer saber quan es vulneren els drets de les persones", sosté Joan Vila. "No hi ha cap voluntat de multar, sinó de fer entendre la necessitat que tenim de participar en igualtat en tots els aspectes de la vida", afegeix. Les entitats creuen que moltes vegades no es fan millores per falta de voluntat o consciència. "Col·locar una rampa portàtil d'alumini no costa més de 200 euros".
L'ONCE també posa èmfasi en la "manca de sensibilitat comercial", potser per falta de formació. Hi ha comerços en què no s'acosta ningú a una persona amb discapacitat visual per preguntar-li què busca o acostar-li alguna peça. Les persones cegues necessiten una atenció més personalitzada. De vegades no saben ni si hi ha dependents. "No hi veuen, però poden tocar la peça o fer-se una idea si els poden descriure com és", remarca Yolanda Fernández de Larda. Aquests petits gestos afavoreixen la independència de les persones cegues.