L’Ajuntament de Terrassa ha reactivat la zona de baixes emissions (ZBE). Aquesta decisió arriba després d’un període de suspensió temporal que buscava no penalitzar els ciutadans durant els mesos de forta afectació en el servei de Rodalies. Un cop signat el decret oficial, el passat 7 d’abril, la mesura torna a estar en vigor.
La decisió de reprendre les restriccions no ha estat arbitrària. Tot i que la Generalitat ja havia comunicat fa dies que es podia aixecar la suspensió de les ZBE a tot el territori, el consistori egarenc va preferir actuar amb cautela i esperar a disposar de dades concloents sobre l’estat del transport ferroviari. L’objectiu era garantir que l’alternativa al vehicle privat tornés a ser viable per a la majoria de la població abans de reprendre les sancions o limitacions de pas. En aquest sentit, fonts municipals expliquen que es van demanar dades a Renfe per avaluar el retorn dels passatgers al servei. Un cop confirmat que “els usuaris ja s’han recuperat” i que la xarxa de transport torna a absorbir el volum habitual de desplaçaments —malgrat que fins a Manresa encara funcionen serveis de llançadora—, es va considerar que ja es donaven les condicions necessàries per motivar la reactivació del pla ambiental.
Coordinació metropolitana
Terrassa se suma així a la resta de municipis que ja han normalitzat les seves zones de baixes emissions. Ciutats veïnes com Sabadell van reprendre la mesura el passat dia 1 d’abril, mentre que a Barcelona la reactivació es va fer efectiva a mitjan mes de març.
Terrassa va esgotar una mica més el marge temporal per assegurar-se que el decret estigués plenament justificat per l’evolució de la mobilitat post-crisi ferroviària. La informació s’hauria reflectit en les pantalles informatives del trànsit a la ciutat, recordant als conductors la importància de consultar les etiquetes ambientals de la DGT per accedir al centre urbà.