"Els VMP són un transport de present"

Publicat el 01 de juliol de 2018 a les 04:00
Juan Jiménez
president de l’AUVMP (Asociación de Usuarios de Vehículos de Movilidad Personal)


Com va néixer l’AUVMP?
Des de feia molt temps tots els usuaris de VMP érem conscients que ningú vetllava pels nostres drets. Vèiem com dia a dia el nombre d’usuaris creixia. Es comentava en els fòrums la necessitat d’associar-se però ningú feia el pas. Després de veure que en el nou esborrany de l’ordenança municipal de Madrid es restringia l’ús dels VMP per nombrosos carrers, amb alguns amics vam decidir fer el pas i crear l’associació. Estem actius des del 19 de maig.

Quins són els seus objectius?
Impulsar la utilització de vehicles de mobilitat personal com a mitjà de transport i incentivar la mobilitat ecològica, així com les relacions personals entre gent que estima aquesta filosofia, sense ànim de lucre i de forma solidària. Volem col·laborar amb les autoritats que han de legislar aquests vehicles. També volem desterrar vells conceptes ja obsolets tal com carril bici, carrer ciclable, via ciclista, etcètera i substituir-los per termes inclusius com ecocarril, ecocarrer... Una altra de les nostres pretensions és que s’equiparin determinats VMP (els de la categoria B) en drets (i obligacions) a les bicicletes, ja que ens movem amb masses, volums, velocitats i característiques tècniques pràcticament idèntics a les bicicletes elèctriques. La nostra principal demanda és que existeixi una regulació positiva i de sentit comú. Que es valorin les possibilitats d’aquests vehicles com el transport idoni del present, no del futur. Volem una mobilitat sostenible per a una ciutat sostenible. No volem que ens multin per apostar per un estil de vida més amigable amb l’entorn i el ciutadà.

Quins avantatges tenen els VMP respecte a altres vehicles?
En tenen molts. Són molt portables. Tenen una autonomia d’entre 20 i 40 quilòmetres, el que els fa ideals per a l’ús diari. S’equiparen en masses i velocitats a les bicicletes elèctriques, però el seu preu és bastant inferior al d’aquestes. De fet, estan a l’abast de pràcticament qualsevol usuari amb pressupost mensual per a transport. L’usuari acostuma a anar dret, la qual cosa permet la rotació del cos i el cap amb rapidesa i angles molt majors que en la bicicleta; la visió perimetral és molt millor. D’altra banda, el centre de gravetat dels VMP és molt més baix que el de les bicicletes, a més de portar els peus pràcticament a nivell de terra, per la qual cosa, en cas de frenada d’emergència, la probabilitat de caiguda és menor i, en cas de col·lisió, el risc de “sortir volant” és també menor.