Utilitzar calçat tancat, tant a dins com a fora de casa, encendre el llum de nit si t'has de llevar, esperar assegut un parell de minuts abans d'aixecar-te del llit. Són consells bàsics que ahir van donar les professionals del Consorci Sanitari de Terrassa (CST) a qui es va acostar a la carpa que van muntar a la Plaça Vella en el dia de la prevenció de les caigudes en la gent gran.
"Sembla que en fer-se gran és normal caure, però no ho és. Les caigudes són dels accidents més greus que poden passar, pot implica un canvi total a la teva vida", assenyala ahir Leonor Cuadra, coordinadora de la comissió de caigudes de l'Hospital de Terrassa, conformada per metges, infermeres, fisioterapeutes i terapeutes ocupacionals. Com a conseqüència de caigudes, durant l'any passat, al CST van atendre 150 persones per fractura del fèmur. És la complicació més greu d'aquest tipus d'accidents, explica Cuadra, perquè acostuma a implicar una important pèrdua en la qualitat de vida.
Les dades són impactants. El 30% dels pacients que es trenquen el fèmur mor durant el primer any posterior a l'accident. Un altre 30% no torna a la seva situació prèvia i un altre 30% sí que aconsegueix recuperar-se. Si bé hi ha malalties que augmenten el risc de caigudes, hi ha molts accidents que són prevenibles. I això tractaven d'explicar ahir les professionals del CST.
Per conscienciar de la importància de seguir bons hàbits per evitar caigudes, principalment a casa, on tenen lloc la majoria dels accidents, professionals de l'Hospital van muntar un petit circuit a la Plaça Vella per avaluar la fragilitat i el risc de caigudes dels qui volien participar. En acabar, oferien recomanacions. En aquest recorregut s'avaluava l'equilibri (una de les proves que més costava), la velocitat de la marxa (que dóna molta informació sobre la fragilitat) i la força muscular (mitjançant les típiques "sentadilles" en una cadira).
Caminar 20 minuts
Josep Antoni Lao, de 67 anys, el va superar amb nota. El seu bon estat físic el faria afrontar "prou bé", li van assegurar, una caiguda. Camina entre 8 i 10 kilòmetres cada dia, de manera que ja té més que assumida la principal recomanació: fer activitat física cada dia. Com a mínim, explica Cuadra, s'ha de caminar. Si són 20 o més minuts, millor que millor. "El cos té memòria, com més reserves tinguem, millor afrontarem la recuperació en una possible caiguda", va comentar Cuadra en felicitar en Josep Antoni, que a part de caminar, neda i va regularment al gimnàs.
Altres recomanacions, com no enfilar-se a escales o tamborets o encendre el llum a la nit si s'ha d'aixecar, no les segueix gaire. "Penses que tens 20 anys menys i t'enfiles per canviar la bombeta. Intentem ser el màxim d'autònoms possible, però hem de tocar de peus a terra, canviar hàbits i fer les coses més a poc a poc", admetia Joan Antoni.
Bons hàbits
Millor usar dutxa que banyera.
Col·locar catifes antilliscants a la banyera o dutxa.
Seure un parell de minuts al llit abans de posar-se dret, ja sigui en despertar-se al matí o durant la nit.
Evitar posar els objectes d'ús quotidià en els armaris més alts.
Utilitzar sabates tancades, dins i a fora de casa.
Evitar obstacles a les zones de pas de la casa.
No tenir vergonya a utilitzar el bastó o el caminador.
Mantenir una bona il·lumnació.
ARA A PORTADA
-
Terrassa Terrassa presenta el cens oficial de les riuades del 62 : "Darrere les xifres hi ha persones que en poques hores ho van perdre tot" Joan Muñoz
-
Terrassa Les Arenes i Sant Llorenç tindran una nova zona de lliure circulació de gossos Pilar Màrquez
-
Diners Obren un nou taller oficial de Toyota a Terrassa: "Ho hem fet pels clients i pels treballadors" Laura Massallé
-
Cultura i Espectacles Què fer a Terrassa aquest cap de setmana: 25, 26 i 27 de setembre Javier Llamas
-
Terrassa Ballar com a eina de benestar durant el procés oncològic: “Et dona ales per alliberar-te” Arnau Fort
Publicat el
17 d’octubre de 2019 a
les 21:35
Notícies recomenades
-
Terrassa
El PP proposa incorporar pistoles Taser a la Policia Municipal de Terrassa
-
Terrassa
Els Mossos investiguen la mort violenta d’un home a Terrassa: Apunten a una baralla entre sensesostres
-
Terrassa
La Festa Major de Torre-Sana provocarà afectacions al servei de bus L3
-
Terrassa
Un conveni que dinamitza la restauració
-
Terrassa
Els ultrasons obren una nova era mèdica, que es descobreix al MNACTEC
-
Terrassa
Engeguen un procés participatiu per portar propostes feministes als plens municipals de Terrassa: "Si alguna dona queda fora, el feminisme no és inclusiu"