Centres i professorat avaluaran tenint en compte la situació de cada alumne

Publicat el 30 de març de 2020 a les 21:06
La continuïtat de la situació d'alarma per la pandèmia de coronavirus té una afectació total. L'ensenyament va ser un dels primers sectors afectats. La incertesa sobre com finalitzarà l'actual curs segueix a l'aire. Ahir, el Departament d'Educació va fer arribar a les direccions dels centres educatius uns criteris que estableixen com ha de ser l'avaluació i el seguiment de l'alumnat durant el període de confinament a causa del COVID-19.

Educació recorda que les activitats que s'organitzin han de seguir els paràmetres de l'ensenyament per competències bàsiques i defugir de la pressió d'acabar els programes. Així, per exemple, es recomana fer propostes setmanals, des de diferents àmbits curriculars, amb calendari de lliurament i amb la possibilitat de fer un retorn de les activitats realitzades a l'alumnat.

Entre les propostes es proposa que al programar les activitats cal evitar reproduir el treball que es fa en els centres, la transportació directa dels horaris setmanals. És per això que els equips directius han de planificar i coordinar la proposta de treballs de forma sostenible, "tant pel que fa a la dedicació de l'alumnat com del professorat", indica el departament.

Educació especifica que la interacció entre professorat i alumnat s'ha de poder garantir a partir dels diferents mitjans, ja sigui per correu electrònic o d'altres entorns, i que en permeti el retorn per exemple amb l'enviament de fotografies dels treballs o l'enviament de documents digitals. La Generalitat admet que "la situació actual afecta especialment a l'alumnat dels centres en entorns socioeconòmics desafavorits. En aquests casos, cal utilitzar tots els recursos tecnològics a l'abast per acompanyar l'alumnat durant aquests dies de confinament, com ara trucades telefòniques, whatsapp, etc, en funció dels recursos disponibles en cadascun dels alumnes".

Pel que fa a l'avaluació, el departament estableix que el segon trimestre s'avalua fins el 12 de març, amb les observacions obtingudes fins aquell moment. Els informes per alumnat i famílies es podran lliurar un cop es normalitzi l'activitat acadèmica, malgrat que alguns centres ja els han tramès a les famílies.

Segons ha indicat Educació, probablement, l'inici de la tercera avaluació es farà encara en període de confinament. Per aquest motiu, la docència haurà de ser virtual. "L'avaluació serà qualificadora i personalitzada, tenint en compte les limitacions de cada alumne. Aquest fet implicarà un paper important en la figura dels tutors/es pel que fa a la comunicació i el suport regular amb l'alumnat i les famílies. Caldrà, doncs, revisar els criteris d'avaluació formulats per cada centre a principi de curs i adaptar-los a les limitacions formatives i personals amb les quals s'hagi trobat cada alumne" s'especifica. A partir del 13 d'abril el Departament d'Educació establirà unes noves orientacions al respecte.