Entre la “vedute” i el “capriccio”

La Factoria Cultural inaugura la mostra “Una Itàlia de paper”, d’estampes del segle XVIII de vistes de Roma i Venècia, pertanyents a la Col·lecció Furió. Està comissariada per Vicenç Furió. Fins al 24 de març

Publicat el 25 de gener de 2024 a les 18:50
En el segle XVIII, Roma i Venècia van ser les principals ciutats que atreien els viatgers europeus que feien el Grand Tour i que buscaven fer una immersió en l’art i la cultura italianes. Per part de Roma, pels monuments que evocaven la grandesa del món clàssic. Per Venècia, per la bellesa dels seus canals, pel seu exotisme i per l’extraordinària puixança artística que va viure aquesta república en el set-cents. I ara, l’exposició “Una Itàlia de paper. Col·lecció Furió”, comissariada per Vicenç Furió, mostra una selecció d’estampes fetes a Roma i Venècia al llarg del segle XVIII.

La Itàlia imaginada

En aquestes dues ciutats hi va haver una gran producció de gravats que pretenien donar a conèixer i difondre les obres i monuments que conservaven. És l’època en la qual es consolidà el gènere de les “vedute” –vistes urbanes– a vegades amb voluntat topogràfica, però també molt sovint presentant una Itàlia imaginada, un “capriccio” de fantasia. Un equilibri, així doncs, entre la “vedute” i el “capriccio”. Aquestes vistes oscil·len entre la realitat i la invenció, però tenen el denominador comú de ser imatges atractives i evocadores, estampes que els viatgers que passaven per Roma i Venècia podien comprar com a record, com encara nosaltres podem fer avui quan visitem aquestes ciutats.

Panini, Robert, Battista...

A “Una Itàlia de paper” es podrà veure gravats que tradueixen la Itàlia imaginada per les pintures de ruïnes de Giovani Paolo Panini i Hubert Robert; algunes de les imponents vistes de Roma de Giovanni Battista Piranesi, que va dominar aquest gènere a mitjan segle XVIII; un conjunt d’atractives vistes de Venècia, entre les quals destaquen els extraordinaris aiguaforts de Canaletto, juntament amb obres de Carlevarijs, Marieschi, Visentini, Brustolon i Sandi. Finalment, en un apartat dedicat als Tiepolo, es mostraran “capricci” del cèlebre Giambattista Tiepolo, i alguns dels espectaculars aiguaforts gravats pels seus fills –Giandomenico i Lorenzo– a partir de sostres pintats pel pare, un grup d’obres difícils de reunir i que constitueix un dels conjunts més destacats de la Col·lecció Furió de gravats antics. La mostra es podrà veure a la Sala 2 de la Factoria Cultural fins al pròxim 24 de març. Anteriorment la Col·lecció Furió ha presentat a les sales de la Factoria Cultural altres gravats amb una gran notorietat de públic pel seu gran valor històric i artístic, com ara “Rembrandt. Geni del gravat” (2018) i “Virtuosos del gravat. En paral·lel, la FACT Cultural encara exhibeix la retrospectiva de Romà Vallès, qui el desembre del 2023 hauria fet 100 anys. LaFACT és dipositària del llegat de Vallès