Passeig per la història de Sant Pere Nord de Terrassa
Ruta per un barri fundat per andalusos fa 110 anys

- Passeig per la història de Sant Pere Nord de Terrassa
ARA A PORTADA

- Javier Llamas
- Redactor al Diari de Terrassa
Publicat el 02 de març de 2022 a les 06:00
Actualitzat el 01 de març de 2022 a les 19:03
Tot i que encara no es podia designar aquell nucli com a barri segons la terminologia actual, Sant Pere Nord va ser el primer barri de Terrassa integrat només per persones vingudes d’altres parts d’Espanya. L’inici de la barriada va ser un nucli d’habitatges situats en el passatge i el carrer de Santa Magdalena. I així, apel·lant al fet fundacional, en aquests dos indrets va començar dissabte passat la ruta cultural amb la qual diversos veïns van conèixer la història de Sant Pere Nord.
El recorregut, anomenat “Testimoni d’un passat”, va ser dirigit per Ferran Peña en el marc d’un cicle de rutes culturals de l’Ateneu Terrassenc i va comptar amb la col·laboració de mossèn Carles Milà, rector de la parròquia de sant Pau, i Jaume Ávalos, president de l’associació veïnal.
Al carrer de Santa Magdalena i al passatge del mateix nom van arribar pobladors en la dècada de 1910. Ells mateixos es van fer les seves llars, com molts altres es van construir les seves en els anys 1950 i 1960 al mateix sector. L’avinguda de Jaume I es va començar a poblar en els anys 1920 amb una barreja d’edificis d’autoconstrucció i barraques.
Les lluites veïnals
Les riuades de 1962 van devastar habitatges precaris aixecats fins i tot a la llera de la riera de les Arenes. Segons es va explicar durant la ruta, a finals dels 1960 el barri “presentava un estat lamentable, sense rigor urbanístic”, sense clavegueram ni enllumenat públic, ni voreres. Els anys 80, la pressió veïnal va aconseguir la reordenació del barri. Es va urbanitzar la rambla de Francesc Macià (inaugurada el 10 de setembre de 1989), on abans hi havia el carrer del Maestrazgo, de terra i pedres. Es va fer la plaça del Primer de Maig, després renovada, i es van construir equipaments públics.
Els excursionistes van aturar-se a la plaça de Cipriano García i a la del Primer de Maig. i a l’església de Sant Pau, inaugurada el juny de 1998, i van veure els grafits legals que decoren diverses parts d’un barri situat a l’antic pla de les Arenes que va fundar un grup d’andalusos a la recerca d’un futur millor. Sant Pere Nord té ara 16.000 habitants.
Notícies recomenades
-
Terrassa L'escola Pau Vila Dinarès celebra 50 anys
-
Terrassa Plenari de tancament del Consell de la Infància de Terrassa
-
Terrassa Trucades 'spam': d'aquesta manera pots deixar de rebre tants intents d'estafa
-
Terrassa L'Ajuntament asfalta 11 trams de carrers de Terrassa en el que portem de juny
-
Terrassa Un retrat de la nova generació
-
Terrassa Funerària lliura la recaptació del cicle "El cinema i la Mort" a la Fundació Som Ca n'Eva