Terrassa ampliarà la seva capacitat d’allotjament per a estudiants a partir del setembre amb la posada en marxa de la nova residència Terrassa Can Telar, situada a l’antiga fàbrica AEG, a l’avinguda Jaume I, 60. L’equipament, de set plantes i amb capacitat per a 369 estudiants, suposa una important inversió en el sector de l'allotjament estudiantil i serà gestionat per Yugo, una de les principals cadenes internacionals especialitzades en aquest tipus de serveis.
Construïda per Acciona i recentment adquirida per la firma d’inversió Ardian i la plataforma Rockfield Real Estate per gairebé 36 milions d’euros, la residència disposa de 358 habitacions de diverses tipologies —incloent-ne d’adaptades per a persones amb mobilitat reduïda— i gairebé 3.000 metres quadrats d’instal·lacions comunes com ara sales d’estudi, piscina, gimnàs, aparcament per a bicicletes i zones verdes.
L’oferta, que ja ha obert el període de reserves, inclou estudis estàndard i superiors a partir de 700 euros mensuals. La tipologia més econòmica ja ha quedat esgotada. Aquesta serà la tercera residència universitària de Terrassa, que fins ara disposava de només 315 places per a una demanda estimada de més de 2.200 estudiants, segons dades aportades per Ardian. “L’actiu s’alinea plenament amb la nostra estratègia d’inversió, complint amb els més alts estàndards internacionals de qualitat i sostenibilitat”, ha destacat Edmund Eggins, director general de l’àrea immobiliària d’Ardian.
El projecte forma part d’un pla urbanístic més ampli de 60.000 m² a càrrec d’Acciona, que preveu, a més de la residència, la construcció de 572 habitatges (420 enllestits i 152 encara per construir) destinats al lloguer, espais verds, un carrer interior i 3.500 m² de locals comercials. Amb aquesta nova inversió, Terrassa es consolida com un pol universitari clau a Catalunya, amb encara molt camí per recórrer en allotjament assequible i modern per a estudiants.
Un llarg recorregut des de 2005
La transformació de l’àmbit de l’antiga AEG ha estat un procés llarg i marcat per entrebancs. El 2005 es va aprovar definitivament un pla de millora urbana que havia d’executar inicialment Inmobiliaria Colonial SA, però el projecte va anar passant de mans: primer a Colren SL i després a Asentia Project SL. L’esclat de la crisi immobiliària del 2007, però, va deixar el desenvolupament aturat durant més d’una dècada. L’única construcció de l’escola La Nova Electra, que va obrir el 2011. No va ser fins a l’arribada d’Acciona que el projecte es va reactivar i s’ha convertit en un exemple del nou pol de creixement residencial que experimentarà la ciutat els pròxims anys.
Un nou pol urbà pel creixement de Terrassa
La transformació del sector AEG és actualment un dels principals projectes urbans de Terrassa, juntament amb altres iniciatives com les de Can Colomer, Vapor Cortès i la Rambleta del Pare Alegre, on les obres començaran al setembre. Aquest projecte suposa la rehabilitació i reutilització d’una antiga zona industrial de 60.000 metres quadrats, que integra habitatges de lloguer i venda, espais verds i zones comercials, creant així un barri dinàmic i ben connectat amb el teixit urbà existent. A més, contribueix a revitalitzar i dinamitzar el barri d’Ègara.
L’eix central de l’àmbit connectarà l’avinguda de Jaume I amb el barri a través d’una gran plaça d’uns 20 metres d’amplada, situada entre la carretera de Castellar i el carrer del Periodista Grané. Aquest espai comptarà amb zones d’ombra, jocs infantils propers a l’escola Nova Electra, en funcionament des de fa 14 anys, i àrees d’estada amb mobiliari urbà. A més, la promotora Acciona ha treballat en la urbanització dels carrers dels voltants, tant a Ègara com a Sant Pere Nord, ampliant voreres i creant nous espais verds en règim de dret de superfície.
Habitatges per a la venda al carrer de Periodista Grané
En la segona fase del projecte del sector de l'AEG, Acciona preveu construir habitatges en venda de 2 i 3 habitacions, així com dúplex amb terrassa i plaça d’aparcament, amb façana al carrer del Periodista Grané. Aquesta promoció, que portarà el nom de Factoria Terrassa, encara no està en fase de comercialització ni disposa de calendari anunciat. Paral·lelament, també està prevista la rehabilitació d’una de les naus industrials originals del recinte per donar-li un ús mixt, que inclourà una residència per a gent gran, habitatge concertat i pisos lliures. L’àmbit de l’AEG vol ser un model de desenvolupament urbà per al futur de Terrassa, dissenyat també amb criteris d’eficiència energètica i sostenibilitat.
Pisos socials amb data prevista per 2028
Terrassa augmentarà la borsa d’habitatge assequible amb més d’un miler de pisos en els pròxims anys. Al sector AEG, concretament, es preveuen 61 habitatges socials de lloguer i 152 en règim de dret de superfície, que, segons va explicar l’alcalde Jordi Ballart la setmana passada, estarien disponibles l’any 2028. Altres promocions en col·laboració públic-privada que inclouran aquest tipus d’habitatge abans de final de mandat seran les de Can Colomer, Torre-sana, Mas Adei, Vapor Cortès i Ter. Per accedir-hi, caldrà estar inscrit al registre corresponent i complir els criteris establerts. En aquest sentit, Ballart va aprofitar per desmentir que persones vulnerables provinents de fora de la ciutat siguin reallotjades en aquests pisos de l'AEG.