Escoltar jazz en temps de l’atenció dispersa
Conversem amb la contrabaix Giulia Valle, qui actua dijous a la Nova Jazz Cava (22 hores) amb el combo “Synergetic Ensemble”, format per onze músics
ARA A PORTADA
Publicat el 21 de març de 2024 a les 18:43
Giulia Valle es dedica a la música, sí. Però té un “hobby” (ella dixit). De fet, uns estudis, en neurociència, en els quals ha estudiat la relació entre la música i el cervell. “M’apassiona, encara l’estudio. Clar, m’ha fet tornar a la música d’una altra manera”, arrenca Giulia Valle (San Remo, 1972), de pares italians i establerta a Catalunya fa anys.
“Sabem que la música pot mitigar malalties, que afecta la pràctica esportiva, així com el seu vessant en el màrqueting: com respon el consumidor davant determinats inputs musicals”, explica Valle. “En el meu cas, el que tracto d’endevinar és què podem saber del cervell per ser millors músics”, revela Valle. O sigui, no tant des del receptor (què em passa quan escolto música) com des de l’emissor (com faig millor música).
També ha estudiat el concepte d’“atenció focalitzada”. “La dispersió s’ha disparat moltíssim, l’atenció s’ha perdut amb tants d’estímuls que tenim, en aquesta marea d’inputs”, sosté Valle. “I està creant cervells divergents, perquè funcionem en mode multitasca: escriure un correu electrònic, alhora que corregeixes una partitura, fas el llit, estàs pensant en la compra del supermercat...”.
Això fa que aquesta nova era modeli un cervell diferent. “Si d’aquí a 200 anys aconsegueixen uns cervells conservats en formol, veuran que el cervell ‘premillennial’ i el ‘millennial’ són diferents”, diu com Valle amb ànima de “boutade”.
Notícies recomenades
-
Cultura i Espectacles
Festival de Poesia a Terrassa: "Al palmell del cor, et llegiran la vida, i la mort"
-
Cultura i Espectacles
"El jazz és com la gelatina, adopta la forma del recipient en què es diposita”
-
Cultura i Espectacles
Terrassa és un festival de novel·la criminal
-
Cultura i Espectacles
Collage i fotografia per recrear el món interior a Terrassa
-
Cultura i Espectacles
Què fer aquest cap de setmana a Terrassa: 14, 15 i 16 de novembre
-
Cultura i Espectacles
El Pau Vallvé vol sortir cap enfora a Terrassa