Escletxa fiscal?

10 d’octubre de 2018
El proppassat divendres es va fer pública una notícia que considero molt interessant. M'estic referint al fet que el Tribunal Suprem ha fallat que les prestacions per maternitat provinents de la Seguretat Social són exemptes de tributar a l'IRPF. Així ho reflecteix una sentència de la Secció 2a de la Sala III del Contenciós-administratiu. Concretament rebutja un recurs (de signe contrari) de l'Advocacia de l'Estat.

A partir d'aquesta -diguem-ne- "garrotada", em faig un parell de reflexions. La primera, que la pròpia Hisenda hauria de procedir a retornar automàticament les quantitats cobrades indegudament per aquest concepte. Seria un estirabot fer-ho tan sols amb les mares que presentessin la reclamació corresponent... En segon lloc, entenc que s'hauria de poder obrir una mena d'escletxa favorable als soferts pensionistes. En concret, la que donaria dret a qüestionar la legalitat -en el mateix sentit- per imputar les pensions com a "rendiments del treball". Com a tals, l'article 17.1 de la Llei de l'IRPF interpreta que hi cal encabir -entre d'altres- sous, prestacions d'atur, quantitats cobrades com a despeses de representació, dietes i assignacions per a viatges i aportacions empresarials a plans de pensions. Em sembla incoherent donar tractament idèntic a les pensions derivades dels sistemes de la Seguretat Social. Si més no, pel fet que -per a mi- una pensió és un dret adquirit a partir d'un munt de jorns de treball. A partir d'ací, en funció de les bases de cotització de cada treballador, s'ha meritat el dret a una pensió de per vida.

Entenc que no té gaire lògica haver generat una contraprestació per a la jubilació i que, llavors, l'Agència Tributària et passi de bell nou pel sedàs. D'alguna manera, fins i tot gairebé parlaria d'una taxa doblada. En qualsevol cas, a partir de la famosa teoria del "doctores tiene la Iglesia", espero que els entesos en la matèria reobrin la caixa dels trons. Vull dir que analitzin -amb ets i uts- les possibilitats de "victòria" que es puguin esbrinar a partir del contrast entre la resolució de les prestacions per maternitat i bàsicament les de jubilació. És un tema que no em cap a la barretina i que intueixo que durarà força temps. Alhora, tanmateix, pregaria que es posés fil a l'agulla per mirar de treure'n l'entrellat. Em sembla que som molts els qui brindaríem amb cava en cas d'obtenir una resolució favorable.
Escull Diari de Terrassa com la teva font preferida de Google