Per Santa Llúcia, un pas de puça. Per Nadal, un pas de pardal. Per sant Esteve, un pas de llebre. I, per Any Nou, un pas de bou." Quin bon recull de refranys de la nostra llengua presento avui, diada de la patrona. Ens "ha de conservar la vista". No pas tan sols al llarg d'aquestes dues setmanes i mitja que resten per tancar l'any. És una dita popular vella. Es fa servir, sobretot, quan algú no troba quelcom que té davant del seu nas. Té a veure, d'acord amb la llegenda, amb el fet que la santa es va arrencar els ulls quan un jove els hi va elogiar.
És patrona de les professions que tenen a veure amb l'agudesa visual. Com ara els rellotgers, escriptors, cosidores, espardenyers, pessebristes i picapedrers, entre d'altres. La tradició del nostre poble fa que estigui molt arrelada a la terra, a través d'aplecs, fires i festes majors d'hivern… Al Principat, mantenim el bon costum d'encendre-li espelmes i demanar-li protecció en la capelleta de la catedral gòtica de Barcelona. Tot i un laïcisme cada cop més estès, sempre és bo perdurar en el temps la flama de tradicions religioses. Totes elles ens vinculen al territori.
"Per santa Llúcia, s'escurça la nit i s'allarga el dia." Heus ací un altre adagi que tal vegada contravé la tesi que el jorn més curt de l'any correspon al solstici d'hivern. Concretament el 21 de desembre. De fet, un nou adagi certifica la teoria de l'"ésser més curt que el dia de sant Tomàs". Si més no, fa gràcia.
"Sant Marc omple els tolls, santa Rosa els desborda i santa Llúcia els buida." O bé "per santa Llúcia, torni l'oli a l'oliva". Alhora, "si glaça per santa Llúcia, al maig tindrem bons dies". Però també "per la cega santa Llúcia, si sembres, no colliràs".
Avui, es clou la cimera del canvi climàtic a Madrid. Està per veure què se'n traurà realment. Hi ha molta gent cega en la gestió del més que evident escalfament del planeta. Mentre la classe científica posa el crit al cel, els tres grans països "culpables" del sarau (Xina, Índia i EUA) passen de tot. Posats a expressar un desig, avanço la meva carta als Reis d'Orient: pel bé planetari, els prego que arribi a bon port l'"impeach-ment" d'un impresentable Donald Trump.
ARA A PORTADA
-
L’obelisc del Cementiri Vell, escapçat per la ventada: "Que el restaurin de veritat i el posin en condicions" Pilar Màrquez
-
Turisme i transport, colpejats per la guerra: “Buscar una companyia alternativa és molt més car, d’uns 1.000 euros per bitllet” Joan Muñoz
-
Arriba la festa que vol revolucionar els matins: "Pots sortir de festa, fer esport, esmorzar, parlar i ballar" Alejandro García
-
L'adeu amarg a un arbre molt longeu de Faraday: "Fa 60 anys que és aquí i no molestava ningú" Pilar Màrquez
-
Altres opinions
- El talent invisible dels infants i joves amb altes capacitats Meritxell Lluis i Vall
- El tren era el negoci Ramon Bosch
- Quines activitats s’ofereixen en els centres de gent gran? Miquel Mariano
- De joies patrimonials i pulmons culturals Salvador Cardús Ros
- L’habitatge és per viure-hi, no per especular Xavi Martínez
- Absentisme laboral: un repte estructural que demana consens Miguel Angel Salazar
- Pas de puça · Diari de Terrassa
-
- Comarca
- Matadepera
- Diners
- Cultura
- Esports
- Defuncions
- ConnecTerrassa
- Iniciar Sessió
- Subscriu-t'hi
- Newsletter
close
Alta Newsletter
close
Iniciar sessió
No tens compte a Diari de Terrassa?
Crea'n un gratis
close
Crear compte
Periodisme en català, gràcies a una comunitat de gent com tu
Recuperar contrasenya
Introdueix l’adreça de correu electrònic amb la qual accedeixes habitualment i t’enviarem una nova clau d’accés.