La candidata del PSC es mostra convençuda que els socialistes guanyaran les eleccions el dia 28 i recuperaran el govern de la ciutat. Retreu a l’executiu de Jordi Ballart que “no hi és on es prenen les decisions” i defensa un canvi a l’Ajuntament perquè l’administració, diu, “ha de crear les condicions perquè la indústria torni a Terrassa”.
Quines seran les tres primeres decisions que prendrà si el PSC recupera l’alcaldia?
La primera, trucar als presidents de la Generalitat i del govern d’Espanya per comunicar que soc l’alcaldessa, posar calendari al llistat de temes que han de treballar amb la tercera ciutat de Catalunya i, alhora, posar la ciutat a disposició, La segona, encarregar una auditoria per conèixer la situació del pressupost. I, en tercer lloc, em dirigiré als treballadors municipals per transmetre la confiança en ells i amb el seu treball i fer-los arribar el projecte del nou govern municipal. És important que des del primer moment tota l’estructura municipal senti la seva alcaldessa al costat i també que marcarà les prioritats dels pròxims anys.
[caption id="attachment_481772" align="aligncenter" width="700"]

Eva Candela, en un moment de l'entrevista per diari de Terrassa a la plaça de la Torre del Palau /Nebridi Aróztegui[/caption]
El pressupost municipal ha patit una dràstica contenció el darrer any. Li preocupen els números de l’Ajuntament? I tant! Hi ha hagut una contenció molt gran, però venim d’uns anys amb els majors pressupostos de la història, amb ajuts de l’Estat i amb fons Next Generation. I com és doncs que han arribat a final de mandat tan ajustats? Doncs això és el que volem veure.
“Si posem més habitatge assequible al mercat, el preu del lliure baixarà”
És arquitecta tècnica i experta en urbanisme i habitatge. Què farà per posar al mercat habitatge protegit de lloguer i assequible per a joves i famílies? El Pla Local d’Habitatge defineix les estratègies. Cal actualitzar-lo i executar-lo. Com? Doncs si posem més habitatge assequible al mercat, el preu del lliure baixarà. Hi ha vies en marxa, com la cessió de sòl municipal a l’Incasòl perquè edifiqui, fer concursos perquè privats o entitats del tercer sector construeixin en dret de superfície. I els habitatges en propietat de la Sareb, que els hauria de cedir a l’Ajuntament.
Aprovarà o eliminarà la cessió del 30% d’HPO a la ciutat? D’entrada, el 30% no és una cessió d’habitatge a l’administració. Estem amb el mantra que el 30% serà d’habitatge social i no és així. És habitatge de protecció oficial i el promotor pot destinar-lo a venda o a lloguer, al que vulgui. Si és a venda, això vol dir que una part de la població que no pot arribar al mercat lliure, tampoc podrà accedir. El PSC està d’acord amb la cessió del 30%, però creiem que no és el moment. En l’actual crisi de preus i materials, la mesura pot provocar una fugida de promotors. Què diem? Doncs que si la Generalitat creu que s’ha d’aplicar la cessió del 30%, que ho faci a tota Catalunya. D’aquesta manera tots els municipis jugarem en les mateixes condicions.
“No hi ha cap altra solució que apujar la taxa de residus i qui digui una altra cosa menteix a la ciutadania”
Quina és la proposta del PSC per a millorar la percepció sobre la seguretat a la ciutat? Implantarà la policia de barri? Primer cal arribar a les ràtios de Policia Municipal. Nosaltres plantegem recuperar la figura dels agents cívics, per barris o per districtes. Els havíem implantat i els van treure. Seria un complement a la policia, perquè els agents cívics no poden sancionar ni detenir. L’agent pot ajudat en temes com l’ús dels patinets, les caques dels gossos, l’abocament de residus.
En matèria de residus, el PSC està d’acord a apujar la taxa? No hi ha cap altra solució. I qui digui una altra cosa menteix a la ciutadania. Els serveis públics valen el que valen i les taxes han de tendir a cobrir el cost. Segurament la decisió es prendrà a escala comarcal perquè no tocarà cap més remei.
“Comprarem camions de càrrega per a l’esquerra. Caldrà veure quants i en quines línies”
I què farà amb la recollida? A la polèmica de Can Boada, el PSC s’ha posat al costat de la plataforma de veïns que reclama camions de càrrega per l’esquerra. Els compraran si governen? Ho farem. Caldrà veure quants camions i en quines línies, perquè hi ha més punts a la ciutat on els camions de càrrega esquerra millorarien el servei i resoldrien problemes.
Els socialistes han retret a Ballart que la ciutat ha perdut rellevància. Per què?
Que governi la ciutat un partit municipalista fa que la tercera ciutat de Catalunya perdi oportunitats. Per exemple, amb la reindustrialització les decisions es prenen a Brussel·les i els projectes arriben a Madrid i a Barcelona. S’estan prenent decisions molt importants que afecten la ciutadania de Terrassa i no hi estem representants.
"Guanyarem les eleccions i tornarem al govern. El 2019 hi ha electors socialistes que van votar TxT pensant que votaven PSC. Alguns tornaran”
Ballart ha presumit de reunir-se amb tothom. Doncs ha estat ineficient i no ha aconseguit generar confiança dins i fora de Terrassa. Cal generar solvència perquè els inversors vinguin a la ciutat. Estem perdent oportunitats quan tot el món es belluga. A Europa es creen les condicions i aquí ens alentim. Urgeix crear les condicions perquè la indústria torni a Terrassa. L’administració ha de liderar, ha d’empènyer. I cal donar certeses als inversors, i tramitar àgil, perquè les oportunitats són avui i demà potser ja no hi són.
El PSC va perdre el govern després de 40 anys el 2019. Confia a remuntar el 28-M?
El PSC guanyarà les eleccions i tornarà a governar.
Amb quins electors? Hi ha votant tradicional del PSC que va votar a TxT pensant que votava socialista. Alguns tornaran. Ara el context polític és molt diferent. El tsunami del procés va condicionar la política local, el vot va ser molt emocional i molt polaritzat. Ara, el PSC ha demostrat quina és la seva posició de passar pàgina, anar per feina i solucionar els problemes de la ciutadania.
Si suma, explorarà un tripartit? Com farà perquè ERC es decanti pel PSC? Som un partit de consensos. Hem pactat fins i tot tenint majoria absoluta. Quan toqui, posarem els programes sobre la taula i negociarem. Com més sumes més força tens.
Es pot donar el cas que el PSC només sumi amb Tot per Terrassa, Jugarà la carta? L’única línia vermella només és amb l’extrema dreta. La prioritat serà sempre el que sigui millor per a la ciutat de Terrassa.