"Sold out" de les garrafes del quinto a Terrassa
La Casa de les Boines quasi ha exhaurit les noves garrafes per jugar al quinto que han posat enguany a la venda
- "Sold out" de les garrafes del quinto a Terrassa
ARA A PORTADA
Publicat el 17 de desembre de 2024 a les 19:15
Dues notícies: una de bona i una de dolenta. La Bona? Que finalment, La casa de les Boines ha trobat enguany un cisteller que li confeccionés garrafes per jugar al quinto. La dolenta? Que pràcticament s’han exhaurit.
“Tot just ens queden quatre unitats a la venda, que el ritme que anem, s’hauran venut abans de dissabte”, calcula el botiguer Marc Carbonell. Almenys, però, la crisi del Nadal de 2023 va servir per trobar un artesà que els continués fent aquests peculiars cistellets. I és que el seu anterior proveïdor (un mestre de Terol, que no emprava pas vímet, sinó medul·la) va morir sobtadament en el decurs de l’any.
Això va implicar que el Nadal passat tot just poguessin vendre les 35 unitats que els havia subministrat abans de la seva defunció. I que La casa de les Boines es quedés, oficialment, sense artesà. Però l’anunci en premsa de la història va afavorir que sortissin a la llum algunes opcions per seguir fabricant i venent aquesta peça tradicional. “Hem contactat fins a deu persones, però no és un tema tan fàcil”, explica ahir Carbonell. “Finalment, vam acordar fer-les amb un artesà de Lleida”.
Però no tot han estat flors i violes. Inicialment, ha hagut de fer uns motllos propis fins que l’ha sortit correctament aquesta rèplica de la mostra. Però a més a més, el preu de producció s’ha duplicat, que també repercuteix en el preu de venda a la botiga terrassenca.
Enguany, les garrafes artesanals per remenar les boles del Quinto de Nadal tenen un preu de 72 euros.
A més a més, tot just n’ha fet 35, d’exemplars. “Ens va dir que no tenia temps per fer una producció més gran, perquè implicava aturar alguns mesos aturar les seves tasques habituals”, sosté Carbonell.
Tanmateix, el relleu generacional està garantit (cosa que l’any passat encara estava en dubte). “Penso que l’any vinent no hi haurà problema per tornar a fer-li la comanda”, assegura el responsable de la botiga del carrer de l’Església.
Notícies recomenades
-
Terrassa
“Estic molt arrelat a la ciutat, són molts anys i generacions”
-
Terrassa
Com sortir de la incòmoda pregunta: “I la parella per a quan?”
-
Terrassa
Com desmuntar el teu tiet d’extrema dreta durant el sopar de Nadal
-
Terrassa
El cribratge de càncer de mama a Terrassa: el 70% de les dones es fan mamografies
-
Terrassa
“He vist jugar en una cartilla amb números romans”
-
Terrassa
Al quinto de Nadal es guanya sense picar: "Els diners són el menys important"