L' any 1890, el matrimoni format per Joan Ubach i Copons, d'ofici teixidor, i Gertrudis Alavedra i Prons, van traslladar-se de Vacarisses, on havien nascut, a un habitatge del carrer de Cervantes de Terrassa. Començava així l'arbre familiar de "Els Ubach vacarissans", als que l'historiador i erudit Rafel Comes dedica el capítol de gener de la sèrie d'articles "Nissagues terrassenques", que publica cada mes al butlletí de l'Ateneu Terrassenc.
Ubach no és un cognom rar a Terrassa "no tampoc a les poblacions properes a la casa de l'Ubach com Olesa, Vacarisses i altres on durant centúries, cabalers de la masia van establir-s'hi", escriu Comes justificant l'apel·latiu de "vacarissans" per distingir aquesta nissaga d'altres homònimes. Joan Ubach i Gertrudis Alavedra van tenir tres fills: Josep (1864), filador d'estam, casat amb Petra Tòlmez i Solanas (de Calcena, a la comarca aragonesa de l'Aranda); Pere (1867), també filador, casat amb Rosa Vilà i Còdol (de Rellinars) i Jaume (1873), casat amb Esperança Fargas i Grau, terrassenca i teixidora.
"Una família catalanista"
Comés ha investigat sobre tota la seva descendència. Josep Ubach i Petra Tòlmez van tenir cinc fills, Joana, Maria Assumpció, Alfred, Josep i Àngela, nascuda el 1908 i "entusiasta col·laboradora de Conreadors de la Sardana, que va morir a 16 anys. Els Ubach Tòlmez eren una família catalanista. La Joana, l'Engràcia i l'Àngela eren cantaires de l'Escola Coral i Robert Grapi [marit d'Engràcia] i Bonaventura Fornells [marit de Joana] a més de cantaires van ser-ne directius, i Jaume Padrós [marit de Maria Assumpció] estava afiliat al Centre Catalanista Republicà de Terrassa".
Pel que fa als Ubach-Vilà, "consten quatre descendents", entre ells Salvador (1897), "casat amb Joaquima Garcia i Folch, que va fundar el 1925 una botiga de queviures al carrer de Pitàgores que avui dia encara continua la família". Comes no ha trobat informació dels dos fills dels Ubach-Fargas. Del matrimoni de Salvador Ubach i Joaquima Garcia també en surten dos fills, uns dels quals, Pere (1928), "va ser president del Club de Futbol Terrassa el 1980-82", així com dels Ubach-Solanes.
ARA A PORTADA
Publicat el
07 de gener de 2020 a
les 21:48
Notícies recomenades
-
Cultura i Espectacles
Rumbesia estrena “Flama i silenci”
-
Cultura i Espectacles
El jazz redescobreix espais oblidats
-
Cultura i Espectacles
Festival Jazz Terrassa: programa complet de concerts i actes
-
Cultura i Espectacles
Units per Terrassa
-
Cultura i Espectacles
El retorn del futur del jazz
-
Cultura i Espectacles
Pere Pons: “A la seva trajectòria, Miles Davis va canviar el curs de la història del jazz i de la música dues o tres vegades”