L’escriptora Tessa Julià, (Terrassa, 1952) ha donat llum a la seva nova obra literària. Porta el nom de “Les cares del medalló” i té com a protagonista una noia, la Sara, que amb ulls de periodista, farà una recerca cap als seus avantpassats. La novel·la (editorial Aledis, 2022) ja estarà a les llibreries aquest dissabte i farà la presentació, acompanyada de Jaume Aulet, el dia 21 de setembre als Amics de les Arts i Joventuts Musicals.
Julià parla entusiasmada de la nova creació de ficció. “M’ho he passat molt bé perquè és una història que m’ha permès investigar i conèixer temes històrics i socials amb més profunditat”. L’autora destaca que el viatge de la Sara, la protagonista, és també un homenatge a tantes dones rellevants de la nostra història que han passat discretes o gairebé invisibles.
El llibre obre plana amb la veu de la Sara, una periodista d’uns 30 anys, que viu en un mas a l’antic Poble de Sant Pere. La noia vol posar la casa a la venda per emprendre un diari local. En el procés de buidatge de la residència, trobarà una sèrie de dietaris i objectes molt antics. Del que li genera més curiositat, però són els escrits. Tots ells estan signats per la branca femenina que va habitar al mas al llarg de segles. I al costat d’aquests dietaris, hi troba un medalló que ha estat heretat de pares a fills i que es troba al Museu d’Empúries.
Julià subratlla que les troballes fan que la Sara doni marxa enrere a la seva decisió de desprendre’s de la casa. “El mas deixar de ser una càrrega per convertir-se en una joia. I aquest canvi que la porta a investigar sobre els seus orígens també impactaran en ella com a persona perquè se li obre un món nou fins llavors amagat”.
Un món on la dona tindrà un pes importantíssim. “Els dietaris corresponen a dones de la saga del mas que van viure des de del segle I fins al XX. Són set i elles ens transportaran cap a èpoques on van destacar dones en els àmbits de la ciència, de l’ocultisme i la bruixeria, de la literatura, de la religió, de la política…
I és aquí on el lector, a través de la protagonista, es colaran en el món de la ciència amb la Sofia, dels“salonière” de París (els salons francesos a l’inici de la Revolució Francesa) amb la Coral·lina, de les remeieres i bruixes amb la Paula, de les escriptores i monges beguines amb la Sansa, del feudalisme amb la Maisen, del Concili Egarenc i la devoció religiosa amb l’Agnès i Judit. L’autora reivindica aquest ADN femení. “El fil de la novel·la s’estira i em serveix per donar visibilitat a noms de dones que han aportat molt a la societat i són desconegudes o gairebé estan en l’anonimat”.
Aquesta novel·la se suma a una trajectòria consolidada de l’autora terrassenca, que escriu ficció a partir de temes que puguin interessar a tothom i que formin part de la nostra història. En aquesta línia, cal situar la nova “Les cares del medalló”, “No sense tu”, “El cosidor d’errades” i “Refugiada”. I també aprofundeix sobre l’ànima humana com a “La pell girada” o “Em vaig casar amb els meus pares”.