Avui va d'espigalls

08 de març de 2019
En una ciutat que, durant molts anys, va bategar al ritme de la indústria tèxtil, pot semblar pretensiós i agosarat parlar de temes de pagesia. Sort n'hi ha de gent com els membres de la Fundació Sant Galderic, que tenen cura i empenta per tal de veure-s'hi amb cor! És una tasca feixuga i sorda que cal reconèixer en justa mesura.

Dit això, tampoc no és just parlar d'ells un sol cop l'any, pels volts de la festa patronal. A la pràctica, és com comprar llibres només per Sant Jordi. O joguines tan sols en la diada de Reis. Així em plau informar d'un acte que organitzen -aquest matí, a partir de dos quarts d'onze- dins del Mercat de la Independència: l'han batejat com a "Degustació gastronòmica d'espigalls de col brotonera del Vallès".

A banda d'un tast del plat referit pels assistents (preparat pels paradistes Ricardo i Montse), en lliuraran receptes, repartiran calendaris i presentaran productes de "Terrassa gastronòmica". Alhora, comptaran amb la presència de cuiners i pagesos que exposaran plats i n'exalçaran la vàlua d'aquest concretament. El volen convertir en un producte emblemàtic de l'agricultura local.

L'espigall és una verdura provinent d'una varietat de col. Inicialment es conreava pel Garraf (sobretot a Vilanova i Cubelles) i no tenia gaire sortida. Sovint es quedava a la parada, per vendre. Té dues varietats:

• Els espigalls apareixen de gener a març, quan la col comença a florir. Té poques fulles, però grosses i retallades.

• I els brotons -entre octubre i novembre- que vénen a ésser brots, amb molta fulla retallada.

Té propietats nutritives excel·lents. Es cuina passant-la per la paella (amb all) o coure-la, gairebé un quart d'hora (tallant abans les fulles a trossos). Com a guarnició, es pot emprar cansalada, arengades, carn o peix i altres verdures, afegint-hi escumes, cremes o sopes.

Els espigalls i les fulles verdes d'aquesta col pertanyen a la família de les crucíferes (de què es diu que ajuden a prevenir el càncer). Destaquen nutricionalment pel seu alt contingut d'àcid fòlic (molt recomanat durant l'embaràs), vitamines "A" i "C", potassi i fibra. També per un baix contingut energètic.

I, ja per acabar, vagi de bell nou la meva felicitació als de Sant Galderic.
Escull Diari de Terrassa com la teva font preferida de Google