MútuaTerrassa se suma a un programa pilot de detecció de càncer cutani
Cinc CAP de l'entitat acullen el projecte Derma-Risc, amb rutes compartides entre farmacèutics comunitaris, metges de família i dermatòlegs
- MútuaTerrassa se suma a un programa pilot de detecció de càncer cutani
ARA A PORTADA
Publicat el
19 de juliol de 2023 a
les 16:02
Un total de cinc centres d’Atenció Primària gestionats per MútuaTerrassa han incorporat recentment el projecte Derma-Risc de detecció de càncer cutani amb qüestionaris de factors de risc des de l’àmbit de la Farmàcia Comunitària i l’Atenció Primària. Es tracta d’un programa pilot aleatori impulsat pel Col·legi de Farmacèutics de Barcelona, l’Institut Català de la Salut, la Societat Catalana de Medicina Familiar i Comunitària i l’Hospital Clínic que té per objectiu avaluar la viabilitat d’un programa de detecció precoç de càncer cutani amb rutes compartides entre farmacèutics comunitaris, metges de família i dermatòlegs.
Els centres de MútuaTerrass que hi prenen part actualment són el el CAP Rambla i el CAP Can Trias, situats a Terrassa, i el CAP Sant Cugat, el CAP Valldoreix i el CAP Can Mates, ubicats a Sant Cugat. Els professionals implicats són una vintena, quinze metges de família i cinc professionals administratius de suport.
L’estudi pretén que els farmacèutics s’integrin dins d’un circuit de detecció del càncer de pell en què també participen metges d’Atenció Primària i dermatòlegs. En el cas dels farmacèutics, la seva tasca és fer un qüestionari de factors de risc –consensuat amb els dermatòlegs i els metges d’Atenció Primària– a les persones que acudeixen a la farmàcia i, en funció del resultat, les classifiquen segons presentin o no aquests factors i n’avaluen la conseqüent derivació a Atenció Primària.
Els criteris d’inclusió dels usuaris de les farmàcies comunitàries que participen voluntàriament son: tenir més de 45 anys, disposar de la targeta sanitària vigent, tenir de referència un CAP participant a l’estudi i, per suposat, la conformitat de voler participar en la iniciativa.
Es tracta d’un projecte multidisciplinari que permet fer sinergies amb un objectiu comú: la lluita contra el càncer de pell, afavorint-ne la detecció precoç. A més, l’estudi permet optimitzar recursos entre nivells assistencials ja que mitjançant el qüestionari es poden prioritzar les persones que realment necessiten una exploració periòdica davant d’altres que no
presenten un factor de risc.
Notícies recomenades
-
Terrassa
Terrassa confia a repartir la pressió del sensellarisme
-
Terrassa
L’ACA adequarà un tram del torrent de Vallparadís
-
Terrassa
Can Palet dona el tret de sortida a les festes de barri a Terrassa d'aquest 2026
-
Terrassa
Sàmper veu urgent "desburocratitzar" per desencallar polígons com Palau Sud - Can Guitard
-
Terrassa
Els Castellers de Terrassa dediquen la seva VIII Jornada Solidària a la lluita contra l'esclerosi múltiple
-
Terrassa
Terrassa tanca el 2025 amb un romanent de 13,7 milions